Actualment esteu veient Les vocacions científiques de l’Institut Torre Vicens

Les vocacions científiques de l’Institut Torre Vicens

L’Institut Torre Vicens va ser el primer centre de secundària de Lleida seleccionat per implementar el programa STEAMCat, que té com a objectiu potenciar les vocacions cientificotecnològiques. L’esmentat programa d’innovació va començar ara fa quatre cursos acadèmics i en l’actualitat continua portant-se a terme molt més enllà del propi àmbit STEAM i de les quatre parets de l’aula o de l’entorn proper a l’institut. El projecte pretén donar resposta a problemes, reptes o situacions properes a l’alumnat mitjançant les metodologies  actives i les tecnologies favorables des de la perspectiva adient, tot fomentant el pensament crític de l’alumnat i millorant la percepció social de la ciència i la tecnologia.  Les activitats STEAM es desenvolupen en els següents àmbits: ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques mitjançant un ampli ventall d’activitats, com són des de participació en congressos nacionals i internacionals, la realització de la setmana STEAM en el mateix centre, la participació en projectes a nivell nacional,  fins a jornades pròpies de centre.

Destacar que l’institut per segon curs consecutiu ha estat seleccionat a nivell nacional per donar solució amb èxit al repte tecnològic plantejat i així poder implementar el projecte RetoTech, programa d’innovació educatiu d’àmbit tecnològic. En aquest projecte, l’alumnat de l’ESO de forma cooperativa dona resposta a una necessitat de centre utilitzant diferents tecnologies favorables com són la programació, la robòtica, el disseny d’apps i la impressió 3D. Finalment, han de presentar i exposar el seu producte final al congrés RetoTech.

En referència a jornades, esmentar que aquest divendres 11 de febrer, dia de la “Dona i la nena a la ciència” es va realitzar la IV edició de la Jornada a l’institut. En aquesta jornada van tenir lloc diferents activitats dirigides a tot l’alumnat de l’ESO i el Batxillerat. Entre elles, destacar les xerrades impartides per dues científiques on van explicar la seva trajectòria i un taller molt dinàmic per donar visibilitat al paper de les dones en “Les dones també STEAM”. La jornada va concloure amb dues taules rodones, una d’elles de quatre científiques dirigida a l’alumnat de 4t d’ESO i l’altra, formada per 8 antics alumnes que han seguit aquesta trajectòria i que van resoldre els dubtes de l’alumnat del Batxillerat.

També comentar que per ampliar aquest coneixement l’institut compta amb convenis de col·laboració amb la Universitat de Lleida i algunes empreses del PCiTAL. Per exemple, l’alumnat de 1r i 2n de Batxillerat de la modalitat de “Ciències i Tecnologia”ha participat darrerament en dos tallers a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria Agrària per tenir l’oportunitat de veure com s’apliquen els coneixements adquirits a l’aula a la realitat propera.

En el primer taller anomenat “QUÈ ÉS MÉS RESISTENT: una biga de fusta, de formigó armat o d’acer?” l’alumnat van poder realitzar diferents assajos de tracció, compressió i flexió i, per tant, treballar el què s’entén per resistència de materials. El segon taller d’”ESFERIFICACIONS: Com fer fideus o caviar de sucs de fruita o iogurt?” es va realitzat amb l’objectiu de treballar dos tipus d’esferificacions, és a dir, encapsulant aliments a través d’un procés d’esterificació amb alginat i polisacàrid extret a partir d’algunes algues.

Comentar que aquestes experiències, tallers, jornades, congressos fora de l’entorn habitual de l’aula són molt ben valorades per part de l’alumnat i permeten portar a terme un aprenentatge competencial i significatiu. Expressat en paraules dels alumnes “T’ho passes bé tot aprenent, et diverteixes i et permet veure a on s’aplica allò que has après”

A l’Institut Torre Vicens es continua formant als alumnes mitjançant activitats diverses, com tallers on l’alumnat és l’element actiu del seu aprenentatge, tant en el mateix institut com impartits per altres entitats que aporten a l’alumnat un valor afegit i les competències adequades per continuar desenvolupant la seva formació de cara al futur.

 

Deixa un comentari