El projecte de recerca Escola Sentinella pertany al Departament de Salut i al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya on l’objectiu principal és monitoritzar i avaluar la pandèmia de la COVID-19 en l’àmbit escolar a través d’un seguiment actiu de l’alumnat, famílies i personal docent i no docent de 26 centres educatius.
D’entrada, en aquest projecte participen 23 centres educatius arreu de Catalunya, en els quals l’Institut Torre Vicens és seleccionada com a Escola Sentinella a Lleida, ja que vol col·laborar de manera activa en la prevenció i la millora del coneixement sobre la COVID-19 mitjançant diverses metodologies.
Tot seguit, el projecte té els següents objectius fixament marcats per conèixer el nivell d‘exposició al virus:
- Avaluar les condicions estructurals i ambientals dels centres educatius.
- Elaborar propostes de millora de les intervencions de prevenció de la pandèmia per a la comunitat educativa.
- Pilotar estratègies de cribratge no invasives.
- Descriure l’impacte social, econòmic i en salut física, mental de la COVID-19 en les persones participants.
- Descriure i monitorar els coneixements, actituds i conductes en relació amb la infecció i la prevenció de la COVID-19 de l’alumnat i el personal docent i no docent.
Aquests propòsits es pretenen assolir mitjançant un procediment complet per aconseguir dades. En primer lloc, un qüestionari en línia o presencial als participants i col·laboradors que respondran dues vegades durant el curs sobre actituds, coneixements, conductes i l’impacte de la pandèmia. En segon lloc, si fos necessari, col·laborar en la recollida de mostres biològiques que es recolliran a l’inici i fi de crus. En tercer lloc, es realitzarà un estudi sobre les condicions ambientals i estructurals dels centres a través de dues visites a càrrec d’un tècnic durant el curs. En poques paraules, alumnes i docents es convertiran en co-investigadors del projecte.
Així doncs, a l’Institut Torre Vicens som conscients de l’impacte que ha generat i genera la COVID-19 arreu del món. És per aquest motiu on conjuntament amb el personal docent i l’alumnat actuem com co-investigadors i participem activament en les diferents fases del projecte, d’aquesta manera permetrem dissenyar polítiques sanitàries i educatives útils per a la prevenció i el control de la transmissió de la COVID-19.