L’entorn

El pas dels anys en el nostre entorn:

El nostre institut es va construir en uns terrenys on hi havia camps i camins de pas de ramats, i per això els primers anys vam estar envoltats de bancals, herbes i braçals. L’avinguda Torre Vicens es va asfaltar només en una meitat, la de davant del centre, amb espai per aparcar i els carrils de circulació per on passaven els cotxes.

La major part del carrer va romandre sense asfaltar fins fa uns dos anys, el 2014. A l’altre costat del carrer no hi havia cap edificació, tret de la vella Torre Queralt o casa xina, i tampoc hi havia construccions al sud, només terrenys amb escorrenties i bancals. Els alumnes que “venien de Lleida” havien de travessar aquests espais, entre braçals i camps, entre els ramats que pasturaven i alguns altres animalons…I de nit es feia més inhòspit, ja que no hi havia llums cap al final del carrer.

Però tant d’espai al davant tenia algunes avantatges, com la possibilitat de fer activitats a l’aire lliure amb l’alumnat. Així es van fer algunes setmanes culturals on es va poder fer equitació i córrer a través dels bancals i pels voltants de la Torre Queralt.

Setmana cultural 1993/94. Activitats a l’esplanada que hi havia davant de l’institut

Cap al 1996/97, l’ajuntament de Lleida va rehabilitar Torre Queralt i va enjardinar el seu voltant, creant un conjunt d’espais esglaonats on abans hi havia terra en pendent, i plantant els arbres que configurarien el paisatge actual que veiem des del centre.

L’institut des de la nova zona enjardinada de Torre Queralt

Amb l’inici del nou segle es va començar a urbanitzar la nova Balàfia, i amb ella els espais del voltant sud i oest de l’institut: es va construir la placa dels Països Catalans, l’avinguda Balàfia i centenars d’habitatges, que han configurat el nou barri.

Vista aèria del centre i del barri del Secà i la nova Balàfia, el 2002. (Fotografia: cortesia del Sr. Burgos)
2014. l’Institut i els barris del voltant. De Google maps

El 2014 l’Ajuntament de Lleida va remodelar l’avinguda Torre Vicens i la va deixar tal com la tenim a l’actualitat.

2014. Obres a l’Avinguda Torre Vicens ( Imatge cortesia del Sr. Burgos)

Save